РЕДАКЦІЯ ЧИСЛА

Тарас Возняк (головний редактор)
Ірина Магдиш
Олесь Пограничний
Михайло Москаль

МОЛОДІЖНА РЕДАКЦІЯ

Інна Залуцька
Наталя Гончар
Олександр Різенко
Данило Ільницький
Андрій Рєпа

Думка редакції не завжди співпадає з думкою авторів
Відповідальність за добір і виклад фактів несуть автори

незалежний культурологічний часопис «Ї»
число 46 / 2007

КУЛЬТ МОЛОДОСТИ

Проєкт здійснено за фінансової підтримки Фонду Гайнріха Бьолля

ЗМІСТ
АВТОРИ ЧИСЛА
ПЕРЕСЛАТИ (PDF 2,5 Mb)

Пропозиція культу молодого федералізму

Молодь дуже чутлива до брехні. Про це занадто часто забувають не тільки батьки, вважаючи чомусь, що дітям можна, а деколи навіть треба, говорити неправду для їхнього ж блага. Напевно, це не зовсім так. Діти виростають і у спогадах дитинства гострими скалками залишаються оті маленькі чи більші неправди. Уже дорослими усвідомлюють, що так батькам було комфортніше і спокійніше і тоді це називалося педагогікою. А тепер, у дорослому світі – маніпуляцією свідомістю.

Про чутливість молодих людей до брехні забуває держава. Коли з екранів ТБ, між рекламою алкоголю і саморекламою політиків, тихенько і вкрай рідко говорять про шкідливість наркотиків, а вийшовши на вулицю, у кожній другій аптеці на території цілої країни можна без проблем купити трамадол чи паркопан вітчизняного виробника, причому кількість випущених препаратів у сотні разів перевищує реальну потребу у них дійсно хворих людей, то реакцією на таку брехню з боку дезорієнтованої і ще не сформованої особистости буде масова наркоманія, яка стає щоразу молодшою.

У цьому випадку брехня не є випадковою чи неусвідомленою. Хтось живе, і то дуже непогано, на потужностях концерну Стірол чи инших «вітамінних» заводів України. Живе, вбиваючи при цьому двох зайців – непоганого тлустенького собі на щоденний «хліб насущний», і другого – отримуючи цілковито деградоване, маніпульоване молоде покоління, яке за чергову дозу готове буде виконати будь-який наказ. Чи просто команду «фас».

Про вразливість молодих до брехні забувають инколи ті, хто мав би бути моральними і безсумнівними авторитетами – учителі і священики. Коли хабарництво, непрофесійність і безвідповідальність процвітає у школах і університетах, то таке лицемірство породжує тільки ще більше лицемірство, що переходить у цинізм. Коли у церкві проповідують любов до людини і власного коріння, а на Львівщині щотижня не без допомоги духовних осіб горять дерев’яні церкви, що є (були...) унікальними пам’ятками української культури – горять тільки для того, аби у попелі сховати вигідно проданий іконостас, або задля побудови нового кам’яного храму разом з кількома кам’яницями для свата-брата – то така брехня обертається усе більш неповнолітніми злочинцями під орудою цілком повнолітніх бандитів. Обертається з’явою скінгедів чи прихильників ФСБешного корчинського «Братства».

На перший погляд, ніби занадто згущені фарби і пов’язані ніби не пов’язані речі. Однак, варто замислитись.

Наприклад, над тим, що в Україні виросло ціле покоління цілковито де-соціалізованих молодих людей, чиї батьки 10-20 років тому виїхали на заробітки до італій і упродовж років, з почуттям виконаного батьківського обов’язку, надсилали зароблені кошти для дітей. Діти ж, тим часом, росли і формувалися під впливом двох істотних чинників – відсутности справжньої моральної, інтелектуальної батьківської опіки і, що найгірше, під впливом постійних «легких» грошей, що падали з італійських небес. Які насправді вони були «легкі» – ніхто з цих молодих не знав, чи не хотів знати. Натомість, вони звикли до ілюзорного майнового лідерства серед однолітків і не уявляють собі иншого. Вищу освіту такі молоді люди також зазвичай здобувають завдяки заробітчанським грошам, тому особливої потреби у здобуванні знань чи навиків і не бачать. Однак, рай закінчується із отриманням диплому. Далі ніби незручно жити на конверти з талії і, хочеш-не-хочеш, треба шукати власної дороги. Саме на цьому етапі і вилазить цілковита неготовність до самостійного і відповідального життя. Знайти високооплачувану (а тільки про таку і йдеться) роботу з купленим дипломом усе важче, «грошовий станок» десь там за кордоном старіє, хворіє або й умирає. 20-літні опиняються у життєвій кризі. Виходів не так уже й багато. У випадку сильної особистости (а звідки їй узятися при «бур’янному» вихованні і цинізмі, що панує у країні?) молода людина опановує ситуацією і якось вигрібає на важкий, але власний життєвий шлях. У инших випадках – це готовий матеріал для кримінальних структур, бо саме там можна так само «легко» здобути чималі кошти, або ж біологічна маса для виїзду за кордон для репіду долі попереднього покоління заробітчан.

Чи є провина батьків у розвитку таких сценаріїв життєвого старту їхніх дітей? І так, і ні. Бо виїжджати за кордон їх змусила ситуація безнадії у власній країні. Чи є вина держави? І так, і ні. Бо, з одного боку, не дала достатньо життєвого простору для реалізації амбіцій й інтересів молодого покоління, а з иншого, розхльобує не найкращий спадок уже не совєтського, а пост-совєтського політичного, економічного і соціального мислення, яке мертвою хваткою тримається за владу і не дає дихнути.

Молодь на заході України задихається від постійного опускання регіону до рівня безперспективної провінції шляхом диспропорційного розподілу бюджету, а отже усе менших і насправді щезаючих можливостей для роботи і реалізації. Молодь на сході України потрапила у лабети маніпуляції кількох власників кількох мега-совєтських фабрик і заводів.

Що їх об’єднує? Багато що, але найбільше одне – бажання мати усе, чого хоче молодість, бажання мати це тут і зараз. Що їх різнить? Багато що, але найбільше одне – шляхи і методи, якими вони хочуть здобувати оте все, чого хоче молодість. Якщо звести їх докупи на одному майдані і не маніпулювати ними, вони мирно повеселяться і розійдуться. Бо наразі молоді і час для них нескінченний.

Але я не впевнена, що з віком, коли час буде усе скінченнішим і сконцентрованішим, і для втілення цінностей і норм життя буде його усе менше, простору для компромісу між різними світами також буде все менше. І тоді майдани знову ділитимуться на два, три, чотири.

То ж, можливо, не варто штучно утримувати в ідеалізованому унітаризмі держави дві (три, чотири) різні системи цінностей, а дати шанс і тим, і сим молодим будувати і проживати своє життя, не накидуючи його иншій стороні?

Дискусія про федеральний устрій України давно виросла з юнацького максималістського віку фільмів-страшилок і вимагає серйозного ставлення, передовсім з боку молодих. Бо саме вони дуже вразливі до неправди про реальне і єдино можливе існування України як унітарної держави.

А для політикуючих маніпулянтів, що ніяк не поділять країну, у мене є ідея. Замість того, аби ходити «по маленькому» і розпускати то раду, то суд, пропоную розпустити народ. І влаштувати його перевибори. Вибрати новий, скажімо, мовчазний туркменський чи бєларуський, і дати нам нарешті спокій. Молодь сама все зробить. Головне, щоб без вас.

Ірина Магдиш

На головну сторінку | Зміст | Архів часопису | Пишіть нам






Рядом с прекрасным